איך לשנות דפוסי התנהגות?

לכל אחד מאיתנו יש מטענים מהעבר שהוא לוקח איתו, זה יכול להיות אובדן, פרידה כואבת או אפילו משהו שהמורה בכיתה ב' אמרה לנו. האירועים האלה יכולים ממש לעצב את המציאות שלנו ולהפוך לחלק ממה שאנחנו קוראים לו "האוטומט" או "זה אני" אבל בתכלס זה רק רוחות שרודפות אחרינו! אז מי אלה הרוחות האלה? איך הן נוצרו ולמה אנחנו עדיין נותנים להן להתגנב מאחורי הגב ולשלוט בתגובות שלנו? 

בגדול הרוחות האלה הן קולות, מחשבות, תחושות ורגשות שצפים להם כשאנחנו נתקלים במצבים דומים שקרו לנו בעבר, כאלה שיצרו שלטי אזהרה וקשרים של סיבה ותוצאה במוח שלנו. חלקם מועילים ומקדמים כמו 'אם אשקיע בלימודים אקבל ציונים טובים', אך חלקם קצת פחות טובים ועשויים להחדיר בנו פחדים לא רצויים, מה שיכול לגמרי לשבש את מה שאנחנו באמת רוצים להשיג ברגע הנוכחי.  

לדוגמא, אם יצאתי ממערכת יחסים שבה בגדו בי או למדתי בגיל קטן שאם אני לא מנקה את החדר צועקים עליי, ייתכן ואצור לעצמי אמונות מגבילות כמו 'אי אפשר לסמוך על אנשים' או 'אני חייבת לנקות את הבית כדי שמשהו רע לא יקרה'. וגם אם ברור לי לחלוטין שלא כולם בוגדים וששום דבר רע לא יקרה אם החדר לא יהיה נקי, משהו בי עדיין מגיב ופועל לפי האמונות הישנות האלה.

אלה בעצם הרוחות שעדיין משפיעות על מה שקורה לנו עכשיו ומנתבות אותנו כמעט בכל החלטה, מערכת יחסים, קריירה ואפילו סתם בשיחת חולין עם אנשים שרק עכשיו הכרנו.  

למנגנון היעיל הזה יש יכולות מופלאות והתפקיד שלו הרבה פעמים, במיוחד בתור ילדים, הוא ללמד אותנו איך כדאי לנו להתנהג בעולם וממה כדאי שנזהר. הבעיה מתחילה כשהמנגנון הזה כבר לא מעודכן ובעצם אנחנו חיים לפי חוקים מיושנים שהתאימו לנו פעם והיום גורמים לנו לעשות השלכות מהעבר על בני זוג או אנשים חדשים בחיים שלנו, להגיב בצורה קיצונית כשנוגעים לנו בפצע ישן ולהימנע מהרבה דברים שדווקא כן בא לנו לעשות.

וככה קורה שאנחנו נכנסים למערכות יחסים חדשות עם מטענים מבני זוג קודמים, שוללים אנשים חדשים שאנחנו בכלל לא מכירים, מחליטים שעבודה מסוימת היא לא בשבילנו כי אנחנו כבר יודעים שהבוס יצעק עלינו ועוד אלפי חוקים כאלה שקובעים כל צעד בדרך שלנו.  

אז איך עושים "גירוש רוחות" ויוצאים מהדפוסים האלה שלא מתאימים לנו יותר? איך יוצרים מציאות חדשה, אחת כזאת שנקייה ממשקעי העבר, שחיה בהווה וחווה את הדברים טאבולה ראסה, דף חלק?

פשוט מאוד מלמדים את המוח התנהגות חדשה, בדיוק כמו שהוא למד בעבר שאם לא מנקים את החדר משהו רע יקרה, הוא יכול ללמוד גם שמותר לנוח כשהבית מלוכלך והכל יהיה בסדר. המוח הוא שריר גמיש ואפשר בקלות לאמן אותו ללכת בנתיב חדש, כזה שיותר מתאים לנו עכשיו. זה לא אומר שהנתיב הקודם יסגר לתנועה, אך עדיין מפעם לפעם יהיה לנו יותר קל לבחור בדרך החדשה ולשנות את האוטומט. 

תחשבו כמה נחמד לדעת שיש כמה אפשרויות והשליטה במה לבחור היא בידיים שלנו 😊 לכל אדם יש כבר את היכולת להתחיל ולתרגל את המיומנות החדשה שהוא רוצה בחיים. ככה שיעלו שוב הרוחות האלה מהעבר, נעצור רגע, נסתכל עליהן, נגיד להן תודה על כל מה שהן עשו בשבילנו עד עכשיו ונשחרר אותם כדי לפנות מקום לרגע הנוכחי ולשינוי מעצים בחיים שלנו.  

 

דבי לזר, מאסטר NLP, מטפלת בתטא הילינג ומומחית לדימיון מודרך. מלווה בתהליכי שינוי הרגלים, הגשמה עצמית, איזון ושיפור איכות החיים.